Kommentar Mentorer, nettverk og rollemodeller – veien til mer mangfold i forskning?
Ja, i hvert fall ifølge Kifinfo sin artikkelserie «Norskfødte forskere med innvandrerforeldre har ordet».
Mentorprogrammer, nettverk og rollemodeller har vært – og er – viktige verktøy for å få flere kvinner inn i akademia. Kifinfos artikkelserie viser at de samme tiltakene kan være nyttig for flere.
For 30 år siden var kvinnelige forskere en klar minoritet i akademia. Noen av tiltakene som ble satt i gang var mentorprogram og nettverk for forskere, og arbeid med synlige rollemodeller for både studenter og forskere. Bare de siste tjue årene har kvinner i dosent- og professorstillinger økt fra 12 prosent til 37 prosent, men med fortsatt store forskjeller i kjønnsfordelingen mellom ulike fagfelt.
Etterlyser bredere likestillingstiltak
De seneste årene har en annen underrepresentert gruppe i akademia fått oppmerksomhet: norskfødte forskere med innvandrerforeldre. I arbeidet med Kifinfo har vi fått høre erfaringer og fortellinger som minner om en tid da kvinnelige forskere var i mindretall i fagfelt og toppstillinger omtrent overalt i norsk forskningssektor.
Artikkelserien viser et behov for mentorprogram og nettverk, og for at forskere kan være akademiske døråpnere og rollemodeller. Flere av dem vi har intervjuet vil også at akademia jobber for inkludering på arbeidsplassen og etterspør mer kunnskap om subtil forskjellsbehandling, diskriminering og rasisme.
I denne kommentaren deler vi i Kifinfo noen av erfaringene som kom frem i arbeidet med artikkelserien om norskfødte forskere med innvandrerforeldre. (Se faktaboks om artikkelserien.)
Vi ser det samme som flere før oss: Gode tiltak for kjønnsbalanse kan også brukes til likestilling i bred forstand, med andre ord; for flere grupper enn for underrepresenterte kvinner og menn.
Med artikkelserien ville vi høre erfaringer fra norskfødte forskere med innvandrerforeldre som hadde tatt steget over i en forskerkarriere. Les sakene:
- Internasjonale forskere baner vei for mer mangfold
- Minoriteter i akademia: – Å være norsk er ikke en buffer mot diskriminering
- – Jeg drømte aldri om å bli forsker
Det er gjort lite forskning på denne gruppen i akademia, men basert på blant annet en AFI-rapport og kunnskapsoppsummeringen: Hva vet vi om likestilling og kjønnsbalanse i forskning og innovasjon, samt utvikling av ressurssider og nyhetssaker om etnisk mangfold på Kifinfo, var det spesielt tre temaer vi ønsket å se nærmere på med artikkelserien: det som omtales som en kritisk overgang for norskfødte forskere med innvandrerforeldre (fra master til en forskerkarriere), barrierer som inkludering og arbeidsmiljø og internasjonalisering.
Døråpnere for å komme inn i akademia
Noe av det som går igjen hos dem vi har snakket med, er hvor viktig etablerte forskere kan være i rollen som døråpnere til akademia. Seniorforskere som støtter og anbefaler en forskerkarriere, kan være avgjørende for veien fra høyere utdanning og inn i forskning.
En av dem vi intervjuet i artikkelserien var Usma Ahmed, som blant annet sier:
«Det at forskere klarer å se andre som har noe å komme med er avgjørende. Det hadde vært enormt belastende hvis jeg kom og skulle lage plass til meg selv.»
Ahmed forteller at hun aldri hadde begynt på doktorgrad dersom det ikke hadde vært noen gode støttespillere rundt henne da hun tok mastergrad.
Ahmed er ikke alene om å fremheve seniorforskeres viktige rolle som døråpnere.
Noe annet som flere forskere fremhevet var betydningen av rollemodeller som norskfødte studenter og forskere med innvandrerforeldre kan kjenne seg igjen i. Mangelen på slike rollemodeller og fravær av forskere «som ligner en selv» i akademia, ble trukket frem av flere.
«Det er viktig for meg å bidra til å nyansere bildet av hvem som er i akademia, hvem forskerne er.» (Usma Ahmed, Kifinfo)
Selv får Ahmed ofte høre fra studenter med minoritetsbakgrunn, spesielt de som bruker hijab, at det er fint å se personer som ligner på dem selv i posisjoner som foreleser og som forsker. På den måten blir hun en rollemodell for andre.
Også et internasjonalt arbeidsmiljø i akademia kan gjøre at man får flere rollemodeller – i tillegg til at man ikke skiller seg ut. «De internasjonale forskerne kan være rollemodeller for alle, selv om man ikke har samme bakgrunn», sier masterstudent Shahvez Mahmood, som vi intervjuet i den tredje saken i artikkelserien.
Mange som jobber for likestilling har sett hvor stor betydning døråpnere og rollemodeller har hatt for kvinner i akademia. For eksempel at kvinner starter egne nettverk for å støtte, oppmuntre og være døråpnere for hverandre.
For utdanningsinstitusjoner som tar mangfoldig studentrekruttering på alvor, er det en selvfølge å synliggjøre flere typer rollemodeller. På stands eller i informasjonsmateriell for ulike studier blir rollemodeller med ulik bakgrunn brukt for å bidra til kjønnsbalanse og mangfold hos universiteter og høyskoler i dag.
En mentor på veien
Mentorordninger eller mentorprogram er et annet velkjent tiltak som flere foreslår ny og utvidet bruk av.
Ronald Mayora Synnes, som forsker på kjønn og etnisitet og er medlem i Kif-komiteen, oppfordrer universiteter og høyskoler til å sette i gang mentorordninger for norskfødte masterstudenter med innvandrerforeldre. Han mener særlig at et mentorprogram for masterstudenter kan bidra til at flere fra denne gruppen blir forskere.
Et mentorprogram er et tiltak der erfarne forskere fungerer som rådgiver og samtalepartner for en ny forsker i akademia, ofte doktorgrads- og postdoktorstipendiater. Flere universiteter har hatt dette i mange år som et kjønnsbalansetiltak – for å få flere kvinner i toppstillinger.
Mentorordninger har blitt ansett som et viktig tiltak for kvinnelige forskeres karriereutvikling og for kjønnsbalanse i akademiske toppstillinger.
Allerede har flere universiteter og høyskoler mentorprogram som er åpne for alle i bestemte juniorstillinger. I tillegg til at tiltaket ikke lenger bare er for kvinner, er det også utvidet til flere grupper, som studenter. Det finnes blant annet en mentorordning for studenter med nedsatt funksjonsevne, og Universitetet i Oslo har en mentorordning på lektorprogrammet.
Som Synnes, og som vi har sett i arbeidet med artikkelserien, kan norskfødte med innvandrerforeldre ha nytte av en mentor. Det gjelder også andre grupper. For eksempel kom det frem i årets tilstandsrapport at studenter med lav sosioøkonomisk bakgrunn og foreldre uten høyere utdanning, i mindre grad fullfører høyere utdanning. Disse forskjellene er kanskje noe et likestillingstiltak som mentorprogram kan bøte på.
Minoritetsnettverk på agendaen
For kvinnelige forskere og studenter i mannsdominerte fag – men også for menn i kvinnedominerte fag – kan nettverk være viktig for tilhørighet og inkludering. Nå er det flere som har etterspurt et minoritetsnettverk, altså et nettverk for forskere med minoritetsbakgrunn.
De vi intervjuet i artikkelserien ble oppmerksomme på hverandre, og noen ønsket å starte et minoritetsnettverk for denne gruppa. Forskerne Ronald M. Synnes og Julia Orupabo i Kif-komiteen tok initiativ til et slikt nettverk, og det første møtet ble organisert av Kif-komiteen og UiA i september 2025. Målet med workshopen var å skape et trygt rom for erfaringsutveksling og nettverksbygging på tvers av felt og institusjoner, ifølge arrangørene.
Flere studier om etnisk mangfold fremhever midlertidighet og uforutsigbare karriereveier i forskningssektoren som mulig årsak til den lave andelen innvandrere med utdanning fra Norge og deres etterkommere i norsk akademia.
Det samsvarer med arbeidet for kjønnsbalanse. Som likestillingsrådgiver ved Universitetet i Bergen sa til Kifinfo i 2009: «Kanskje er det best at kvinner starter sine egne nettverk for å støtte, oppmuntre og være døråpnere for hverandre.»
Nå kan nettverk ikke bare være likestillingstiltak for å øke andelen kvinner i akademia, men for å øke andelen norskfødte forskere med innvandrerbakgrunn. I tillegg kan nettverk få betydning ikke bare for forskere, men også for studenter.
Med blikket fremover: Inkludering i praksis
En vanlig kritikk når vi skriver om mangel på likestilling og mangfold i forskning på Kifinfo, som vi får i sosiale medier og direkte av våre lesere, forskere og andre, høres gjerne slik ut: Forskning er ikke for alle, man må ha spisse albuer og forskningen må (nesten) være 24/7 hele livet, ikke bare jobb.
Men alle som prøver å få en mer mangfoldig sektor, er opptatt av at ikke alle forskere trenger å være som prototypen. Det er uavhengig av om årsaken er ønsket om å gjenspeile samfunnet, for at folk skal få like muligheter, eller på grunn av universitets- og høgskolesektorens plikter som samfunnsaktør, arbeidsgiver og studiested.
Som Beret Bråten og Maja Feng Mikalsen skriver i UiOs Mangfoldsrapport:
«Universitetet i Oslo (Les: forskningsinstitusjonene) er en meritokratisk, men også en universalistisk organisasjon, der prinsippet er at mulighetene skal være lik for alle. Det er evner, innsats og resultater, ikke hvem du er, som skal være avgjørende, enten du er student som tar eksamen eller du søker rekruttering til og avansement i universitetets stillingshierarkier.»
Et slikt syn gjenspeiles i lover og avtaler, som for eksempel aktivitets- og redegjørelsesplikten (ARP). Samtidig vektlegger Kif-komiteen i deres argumenter for kjønnsbalanse og mangfold i forskning hvordan forskningskvaliteten påvirkes av heterogent sammensatte forskningsgrupper som inkluderer kvinner og etniske minoriteter. Dette bidrar til kvalitet og innovasjon i kunnskapsproduksjonen.
Ulike former for diskriminering må på bordet
På tross av dette blir barrierer som ubevisst og utilsiktet diskriminering tatt opp av flere vi intervjuet i serien.
«Ulike former for rasisme og diskriminering av etniske minoriteter må komme på bordet. I de fleste tilfeller skjer rasisme og diskriminering i akademia på en subtil og utilsiktet måte. Det er sjeldent at noen forteller at de bevisst velger bort kandidater på grunn av navn som «Mohammed» eller deres nasjonalitet,» sier Kif-medlem og forsker Ronald Mayora Synnes i den første saken.
Til tross for at det er gjort noen undersøkelser om rasisme og diskriminering i akademia, er det flere som etterspør mer kunnskap om dette temaet.
Hva er så løsningen for fremtidens likestillingstiltak? Er det å se mer på mulige sammenhenger mellom for eksempel kjønn, sosial og etnisk bakgrunn – det som gjerne kalles interseksjonalitet?
Flere av de vi intervjuet var opptatt av nettopp dette, hvordan for eksempel sosial bakgrunn og klasse virker sammen med etnisk bakgrunn i overgangen til en forskerkarriere for norskfødte forskere med innvandrerforeldre. Selv om flere forskningsinstitusjoner nevner betydningen av interseksjonalitet og å se for eksempel kjønn, klasse og etnisk bakgrunn i sammenheng, virker det å være lite operasjonalisert i arbeidet med handlingsplaner for likestilling.
Et første steg for universiteter og høyskoler kan være å se på hvem som blir marginalisert ved deres institusjon, ifølge professor Yvonne Benschop. Både for å jobbe målrettet med den gruppen, men også for å kunne studere posisjonen til de privilegerte. Samtidig er det også behov for kompetanse i sektoren om hvordan flerdimensjonelle faktorer samvirker og påvirker ansatte og studenters tilgang til og vilkår i en forskerkarriere.
På slutten av 90-tallet ble det et forskningspolitisk mål å rekruttere flere kvinner til forskningssektoren. Dette arbeidet ble etter hvert utvidet og formalisert i nye lovverk.
I 2018 kom likestillings- og diskrimineringsloven, som erstattet likestillingsloven og tre andre lover. Loven påla også forskningsinstitusjoner å jobbe bredere med likestilling enn bare for kjønnslikestilling. Mangfold har altså blitt en sentral del av likestillingspolitikken for universitetene, høyskolene og forskningsinstituttene. I 2014 kom etnisk mangfold inn i Kif-komiteens mandat for likestilling i forskning.
I 2016 kom det for første gang en mangfoldsstatistikk for forskningssektoren, og dermed et bedre kunnskapsgrunnlag. Vi vet at denne gruppen er overrepresentert blant studentene. Ifølge SSB tar norskfødte med innvandrerforeldre høyere utdanning i større grad enn den øvrige befolkningen i alderen 19–34 år.
Samtidig hadde under 1 prosent av forskerne i akademia denne bakgrunnen, ifølge mangfoldsstatistikken for 2023. Selv om det er lite forskning på denne gruppen i akademia – også fordi når gruppen er inkludert, er den så liten at det igjen blir vanskelig å hente kunnskap – fikk vi altså i 2023 det totale antallet: 276.
Bak tallet 276 norskfødte forskere med innvandrerforeldre vet vi at flertallet er stipendiater. Så hva skyldes det at denne gruppen er underrepresentert i norsk akademia? Er årsaken at en stor andel av denne gruppen enda er for ung, som noen forskere innvender? Eller kan det være mekanismer i høyere utdanning og forskning som gjør at de ekskluderes?
Bakgrunnen for artikkelserien var å sette søkelys på norskfødte forskere med innvandrerforeldre som har tatt steget over i en forskerkarriere. Målet har vært å høre om deres erfaringer med å velge en forskerkarriere, deres opplevelser med å jobbe i akademia og om de hadde noen gode råd til forskningssektorens arbeid for et mer inkluderende akademia.
I artikkelserien spurte vi blant annet om: Hva er årsaken/hvorfor er det ikke flere norskfødte med innvandrerforeldre i akademia? Hva betyr rollemodeller, mentorer og nettverk i valget av en forskerkarriere? Opplever de få som befinner seg i forskningssektoren et inkluderende eller et ekskluderende arbeidsmiljø, og hva er deres råd til utdannings- og forskningssektoren? Dette er vår oppsummering av det vi fant:
Vi intervjuet syv forskere og en masterstudent om deres erfaringer med akademia. Alle er norskfødte forskere med innvandrerforeldre og/eller kom til Norge da de var små og har hele skolegangen sin herfra.
I tillegg intervjuet vi forskere på temaet minoriteter i akademia og personer med et spesielt engasjement for feltet som ledere i nettverk som Forum for internasjonale forskere (FIRO) og en representant fra initiativgruppen for antirasisme i akademia ved UiT.
I denne kommentaren oppsummerer vi de tre artiklene, og løfter frem noen områder som kan være verdt å synliggjøre for forskningssektoren i arbeidet med likestilling og mangfold i akademia.
Kif-komiteen er blant dem som, helt siden de fikk utvidet mandat til mangfold i 2014, har diskutert hvorvidt tiltak for kjønnsbalanse også kan brukes i annet likestillingsarbeid.
Tiltak for kjønnsbalanse:
Mangfoldstiltak:
Et utvalg tiltak og eksempler fra universitetenes og høgskolenes handlingsplaner, samt instituttsektoren.