
Handlingsplaner for likestilling og mangfold

I Norge er alle offentlige virksomheter ved lov påbudt å jobbe aktivt for likestilling og mangfold som arbeidsgivere og som myndighetsutøvere. Virksomheten skal årlig redegjøre for sin innsats for likestilling og mangfold som arbeidsgiver. I tillegg stilles det krav fra EU og fra Forskningsrådet om at alle som tildeles forskningsmidler må ha en handlingsplan for likestilling.
På denne siden gir vi først en oversikt over de nasjonale føringene for hvordan universiteter, høgskoler og forskningsinstitutter skal jobbe med likestilling, så kravene i EUs forskningsprogram Horisont Europa. Deretter presenterer vil handlingsplaner til universiteter og høgskoler i Norge.
Nasjonale føringer for likestilling
Nasjonale føringer for likestilling
Norge har en rekke nasjonale føringer for arbeidet med likestilling og mangfold i høyere utdanning og forskning.
Dette er de norske lovkravene:
- Aktivitets- og redegjørelsesplikten i likestillings- og diskrimineringsloven § 24 og § 26. Aktivitets- og redegjørelsesplikten pålegger alle offentlige arbeidsgivere og alle private arbeidsgivere med over 50 ansatte å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling.
- Universitets- og høyskoleloven (UH-loven) har § 6-2 Likestilling som gjentar deler av det som står i aktivitets- og redegjørelsesplikten.
Se mer under lover og avtaler
Forskningsrådet har de samme kravene som EU. Fra 2022 må alle søkere fra forskningsorganisasjoner og offentlig sektor ha en handlingsplan for likestilling for å få finansiering fra Forskningsrådet (mer om kravene fra EU under).
Les: Krav om handlingsplanar for likestilling
- I det europeiske forskningsområdet (European Research Area, ERA), som Norge er en del av, står målet om inkluderende handlingsplaner for likestilling som ett av 14 aktiviteter for å forme det nye ERA. Målet er å oppnå likestilling mellom kvinner og menn i forskning og innovasjon.
- Forskningsrådet har en egen policy for kjønnsbalanse og kjønnsperspektiver i forskning og innovasjon. I tillegg har de BALANSE-programmet som støtter forskningsinstitusjonenes arbeid for å bedre kjønnsbalansen i norsk forskning.
- I de årlige tildelingsbrevene fra Kunnskapsdepartementet til UH-sektoren står det at [Kunnskapsdepartementet] «forventer at virksomhetene arbeider aktivt for å fremme like karrieremuligheter for kvinner og menn i norsk akademia og tilrettelegge for et større mangfold»
- Kunnskapsdepartementet har siden 2004 hatt en egen komité, Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning, som støtter opp om, og gir anbefalinger om, tiltak som kan bidra til integrering av arbeidet med kjønnsbalanse og mangfold ved UH-institusjoner og forskningsinstitutter og dermed medvirker til økt mangfold blant personale og i forskningen.
Hvorfor er likestilling viktig? Se: Argumentasjon for økt kjønnsbalanse og mangfold
Se også informasjonsfilmer fra Kif-komiteen: Filmserie om handlingsplaner
Aktivitets- og redegjørelsesplikten
I Norge har allerede alle offentlige arbeidsgivere og alle private arbeidsgivere med over 50 ansatte krav om å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling. Virksomhetene skal årlig redegjøre for sin innsats for likestilling og mangfold som arbeidsgiver. Dette gjelder de aller fleste universiteter, høgskoler og forskningsinstitutter i Norge i dag.
Mer om aktivitets- og redegjørelsesplikten hos Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufdir)
EUs krav til handlingsplaner
Med innføringen av EUs rammeprogram for forskning, Horisont Europa, styrker EU sin satsing på likestilling og kjønnsbalanse i forskning fra forrige rammeprogram Horisont 2020.
Tre områder for arbeidet med kjønnsbalanse vil styrkes gjennom Horisont Europa:
- Handlingsplan (Gender Equality Plan (GEP)) for likestilling blir et kvalifiseringskrav for forskningsmidler.
- Integrering av et kjønnsperspektiv blir et standardkrav i alle programmene i Horisont Europa .
- Kjønnsbalanse i forskerteam blir ett av fem kriterier for tildeling av forskningsmidler.
Les EU-kommisjonens guide til arbeid med handlingsplaner: Horizon Europe Guidance on Gender Equality Plans
Les mer: Gender equality: a strengthened commitment in Horizon Europe
Forskningsrådet har de samme kravene som EU. Fra 2022 må alle søkere fra forskningsorganisasjoner og offentlig sektor ha en handlingsplan for likestilling for å få finansiering fra Forskningsrådet og Horisont Europa. Se
Krav om handlingsplanar for likestilling
Krav om handlingsplanar for likestilling i Horisont Europa
Krav til handlingsplaner for likestilling
Når gjelder kravet fra?
For utlysninger med frist i 2022 og senere, er kravet om handlingsplaner for å få forskningsmidler gjennom Horisont Europa absolutt. Dette betyr at de som får et prosjektforslag godkjent for finansiering, har frist på seg frem til kontrakt (Grant Agreement) med å bekrefte at egen institusjon har en handlingsplan på plass.
Kravet gjelder både for EU-medlemmer og assosierte medlemmer som Norge.
Dersom flere institusjoner er med i et konsortium, må alle institusjonene vise til at de oppfyller kravet. Hvis en av deltakerne ikke oppfyller kravet til handlingsplan, kan man risikere at hele prosjektfinansieringen faller bort for alle deltakerne.
Hvilke institusjoner gjelder kravet for?
Det er tre typer virksomheter som er innbefattet dette kravet:
- offentlige enheter, inkludert departementer, forskningsfinansierende institusjoner, kommuner og museer
- forskningsinstitutter (offentlige og private)
- høyere utdannings- og forskningsinstitusjoner; universiteter og høyskoler, både offentlige og private
Hvordan oppfyller man kravet om handlingsplaner?
For å møte kvalifiseringskravet om handlingsplaner, må institusjonene oppfylle fire obligatoriske krav («building blocks») til handlingsplaner for likestilling (Gender Equality Plans, GEP).
Obligatoriske krav:
- Handlingsplanen skal være offentlig tilgjengelig.
- Handlingsplanen skal vise til øremerkede ressurser for arbeidet med likestilling.
- Handlingsplanen skal inkludere informasjon om organisering av datainnsamling og hvordan arbeidet skal følges opp og kontrolleres.
- Arbeidet for likestilling skal støttes av opplæring og kompetansebygging.
I tillegg til de obligatoriske kravene, anbefaler EU-kommisjonen også å inkludere flere innsatsområder i handlingsplanene.
Anbefalte innsatsområder:
- organisasjonskultur og balanse mellom jobb og privatliv
- kjønnsbalanse i ledelse og beslutningstaking
- kjønnsbalanse i rekruttering og karriereutvikling
- integrering av et kjønnsperspektiv i forskning og undervisningsinnhold
- tiltak mot kjønnsbasert vold og seksuell trakassering
Hvordan passer kravene fra EU inn med nasjonale føringer og aktivitets- og redegjørelsesplikten i likestillings- og diskrimineringsloven? Er de nasjonale føringene for likestillingsarbeid i samsvar med EUs krav til handlingsplaner?
Her er noen spørsmål og svar:
Kan man bruke en allerede eksisterende handlingsplan for å møte kvalifiseringskravet?
Hvis de fire obligatoriske kravene (building blocks) til en handlingsplan allerede er oppfylt i et annet strategisk dokument, som en eksisterende likestillings- og mangfoldsplan, kan dette dokumentet oppfylle kravet.
Man må imidlertid dokumentere at den allerede eksisterende planen oppfyller de fire obligatoriske kravene. EU-kommisjonen anbefaler å lage et eget oppsummerende dokument som viser spesifikt hvordan kravene møtes gjennom allerede eksisterende planer eller dokumenter. Dette dokumentet bør være tilgjengelig på institusjonens hjemmeside.
Må handlingsplanen være på engelsk?
Nei, handlingsplanen kan være skrevet på det språket som institusjonen bruker.
Hva er fremgangsmåten for å vise at man har en handlingsplan?
For å bevise at man oppfyller kravet, vil man bli bedt å komme med en egenerklæring i søknadsfasen. Det har form av et nettbasert spørreskjema som lister de fire obligatoriske kravene til handlingsplaner og de fem anbefalte innsatsområdene. Virksomheter vil ikke bli bedt om å laste opp sine handlingsplaner, kun fylle ut spørreskjemaet.
Les mer: Gender Equality Plans (GEPs): Frequently Asked Questions
Oversikt over handlingsplaner
Under her er en oversikt over handlingsplaner for likestilling og mangfold ved alle universiteter og høgskoler i Norge som er medlemsinstitusjoner i Universitets- og høgskolerådet: 32 medlemmer (per 2021). Ved flere av institusjonene har fakultetene egne likestillingsplaner integrert i sine årsplaner, i tillegg til de overordnede handlingsplanene. Disse er ikke med i denne listen.
Tiltak for kjønnsbalanse og mangfold blant studenter og ansatte ved institusjonene er et av flere sentrale temaer i handlingsplanene.
Oversikten inneholder universitetenes og høgskolenes overordnede handlingsplaner som finnes tilgjengelig på nett, og lenkene viser direkte til handlingsplanene eller til institusjonenes nettsider om likestilling og mangfold.
Handlingsplaner fra forskningsinstitutter med basisbevilgning fra Forskningsrådet eller departement blir også presentert i oversikten.
Universiteter
Nord universitet
Handlingsplan for likestilling, mangfold og inkludering ved Nord universitet 2021-2024
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Handlingsplan ved NMBU 2022-2025
Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet, NTNU
NTNUs Handlingsplan for likestilling og mangfold 2018-2021
OsloMet – storbyuniversitetet
Handlingsplan for mangfold 2020-2023
Universitetet i Agder
Likestilling, integrering og mangfold på UiA
Likestilling, inkludering og mangfold - Handlingsplan for UiA 2021-2024
Universitetet i Bergen
Grunnlagsdokumenter
Universitetet i Oslo
UiOs likestillingspolitikk
Tiltaksplan for mangfold, likestilling og inkludering 2021–2024
Universitetet i Stavanger (handlingsplanen styrebehandles 2. desember 2021)
Universitetet i Sørøst-Norge
Handlingsplan for likestilling og inkludering 2017-2021
Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet
Likestilling, mangfold og inkludering. Handlingsplan for 2020-2022
Vitenskapelige høgskoler
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo - AHO (mangler)
MF vitenskapelig høyskole
Handlingsplan for kjønnslikestilling 2018-2021
Handelshøyskolen BI
Diversity and Equality at BI – action plan 2020–2022
Høgskolen i Molde, vitenskapelig høgskole i logistikk
Handlingsplan for likestilling
Kunsthøgskolen i Oslo (mangler)
Norges Handelshøyskole
Likestilling ved NHH
Handlingsplan for bedre kjønnslikestilling i vitenskapelige stillinger ved NHH
Norges idrettshøgskole
Handlingsplan for likestilling, mangfold og inkludering ved Norges idrettshøgskole 2021–2025
Norges musikkhøgskole
Mangfold og likestilling
VID vitenskapelige høgskole (VID)
Handlingsplan for likestilling og mangfold 2019-2021
Akkrediterte høgskoler
Ansgar høyskole
Handlingsplan for likestilling og mangfold ved Ansgarskolen 2020–2025
Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
Handlingsplan for likestilling og mangfold 2018–2025
Fjellhaug Internasjonale Høgskole
Handlingsplan for kjønnsbalanse 2019–2022
Forsvarets høgskole
Handlingsplan for mangfold, likestilling og kjønnsbalanse 2019-2023
Høgskolen i Innlandet
Handlingsplan for likestilling og mangfold 2020–22
Høgskolen i Østfold
Handlingsplan for likestilling og mangfold (2019-2022)
Høgskulen i Volda (mangler)
Høgskulen på Vestlandet
Handlingsplan for likestilling, mangfold og inkludering 2020–2023
Høyskolen Kristiania
Handlingsplan for likestilling og mangfold for perioden 2020–2023
Lovisenberg diakonale høgskole
Handlingsplan for likestilling og mangfold 2021–2023
NLA Høgskolen (mangler)
Politihøgskolen
Overordnet handlingsplan for mangfoldsarbeidet ved Politihøgskolen 2018-2022
Sàmi allaskuvla / Samisk høgskole (mangler)
Forskningsinstitutter med basisbevilgning fra Forskningsrådet eller departement
Frischsenteret
Handlingsplan for et mangfoldig arbeidsmiljø ved Frischsenteret
Havforskningsinstituttet
Handlingsplan for mangfold 2022-2026
Institutt for samfunnsforskning (ISF)
ISFs handlingsplan for likestilling og mangfold 2018-2025
Nordlandsforskning
Plan for likestilling og mangfold
Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO)
Handlingsplan for likestilling, mangfold og inkludering 2022-2025
Norsk Regnesentral
Plan for likebehandling
Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI)
Handlingsplan for likestilling og mangfold for Norsk utenrikspolitisk institutt 2022–2024
SINTEF
Plan for kjønnsbalanse 1. januar 2022
Vestlandsforsking
Likestillings- og handlingsplan Vestlandsforsking 2022–2025
Veterinærinstituttet
Handlingsplan for likestilling og mangfold
Se også handlingsplaner mot seksuell trakassering.
Denne siden ble sist oppdatert 06.04.2022.