Mest lest i 2024: Det handler om å høre til i akademia

Fellesnevneren for de mest leste sakene er opplevelsen av tilhørighet som student eller som forsker, enten det gjelder klasse, rasisme eller internasjonalisering.

Liten gutt som sitter på en bokstabel og leser

Populært lesestoff på Kifinfo i 2024 var om klasse- og minoritetsbakgrunn, tilhørighet og inkludering. (Illustrasjonsbilde: iStockphoto)

Kifinfo skriver nyhetssaker om likestilling og mangfold i forskningssektoren.

Lesertoppen for 2024 viser bredden av temaer som spenner fra klasse i akademia, hvem som gjør mest av det såkalte «akademiske husarbeidet», usynlige konsekvenser av internasjonalisering, hvor lang tid ulike studenter bruker på å fullføre studiene, til rollemodeller, karriereløp og inkludering.

1. Klasse i akademia: – Forskere er ikke som folk flest

– Ja, det er flere forskere som har foreldre med høyere utdanning. Men man må ikke være født inn i akademia for å lykkes der, sier Silje Fekjær, prorektor ved OsloMet.

2. – Det hjelper ikke å være skoleflink hvis du ikke kan snakke godt om været og helgeplaner

Klassebakgrunn påvirker hvordan akademikere navigerer i arbeidslivet, viser ny studie. Strategier for å lykkes som akademiker må læres slik vi lærer studentene studieteknikk, mener forsker.

3. Veien til å bli professor er gått opp av menn

Men for dagens professorer handler det ikke om å nå raskest til toppen. – I dag er man en mentor, man er inkluderende og man lever også et liv utenfor akademia, sier Irmelin Drake og Sigrun Svenkerud.

4. – Rasisme er en trussel mot folkehelsa

Rasisme og diskriminering skaper uhelse, mener ansatte og studenter på Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo. Nå tar de grep for å forebygge diskriminering.

5. Kvinner ender opp med husarbeidet i akademia

Mens kvinner deltar aktivt i det praktiske arbeidet i organisasjonen, sniker menn seg unna.

6. Ambisiøse studenter bruker lengre tid på å fullføre høyere utdanning

Innvandrere bruker lengre tid på å fullføre en grad i høyere utdanning enn den øvrige befolkningen, viser ny statistikk. Fafo-forsker Jon Horgen Friberg mener tallene må ses som en del av et større bilde.

7. – Jeg drømte aldri om å bli forsker

– Det handler om at jeg ikke har sett forskere med minoritetsbakgrunn i media i oppveksten. Jeg har heller ingen i mitt sosiale nettverk som jobber i akademia, sier den ferske stipendiaten Usma Ahmed ved OsloMet.

8. – Mangfoldsledelse er særlig aktuelt i akademia

Det er fremdeles noen som rister på hodet av begrepet mangfoldsledelse. En vanlig innvending er: Er det ikke bare å behandle alle ansatte på en likeverdig måte?

9. Dei usynlege konsekvensane av internasjonalisering i akademia

Internasjonale forskarar har dårlegare løns- og arbeidsvilkår. Samstundes må dei administrativt tilsette støtte fleire forskarar med søknader og prosjekt og setje seg inn i andre lands byråkrati. Det kjem fram i ei ny avhandling om kvardagen på det internasjonale universitetet.

10. Foreldre fortsatt viktigst når unge velger utdanning

Foreldrenes utdanning og klasse er fremdeles det som påvirker unges utdanningsvalg mest. Det kommer frem i et nytt notat om mangfold og ulikhet i høyere utdanning.

De mest leste ressurssidene

På Kifinfo er både nyhetssaker og ressurssider godt lest.

Her er de mest leste ressurssidene i 2024: