Kif-komiteen holder regionalt fagverksted

08 sep
til

Sted: Trondheim

Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning og høyere utdanning (Kif-komiteen) inviterer til regionalt fagverksted for ansatte som har ansvar for og/eller jobber med tiltak for likestilling og mangfold ved universiteter, høgskoler og forskningsinstitutter (UHI-sektoren) i Trondheim. 

Samlingen i Trondheim vil særlig belyse hvordan målrettet arbeid med likestilling, inkludering og mangfold kan styrke og utvikle egen organisasjon. 

På agendaen står blant annet:

  • hvordan kartlegge og arbeide systematisk med mangfold
  • hvordan motvirke diskriminering og trakassering
  • kjønn og karriere

Innlegg ved blant andre:

  • Tove Håpnes, seniorforsker ved Sintef, som også har åtte år bak seg som medlem i Kif-komiteen
  • Siri Øyslebø Sørensen, professor ved NTNU, som presenterer et verktøy for kvalitativ kartlegging av mangfold. Verktøyet er utviklet av NTNUs humanistiske fakultet, hvor det nå prøves ut.

I samlingen vil Kif-komiteen også orientere om komiteens ressurser, i tillegg til nasjonale og internasjonale føringer og forventninger til akademias arbeid med likestilling, inkludering og mangfold. Programmet inneholder både faglige innlegg og erfaringsdeling fra ulike institusjoner. Det blir også tid til diskusjon og refleksjon rundt eget arbeid.

Det er 20 plasser, med maks to deltakere fra hver institusjon – gjerne en leder og en rådgiver/konsulent.

Kif-komiteen dekker lunsj og felles middag for deltakerne. De som må reise til Trondheim og trenger overnatting, må betale reise og overnatting selv. Fagverkstedet holdes hos Sintef Digital i Trondheim.

Det blir felles middag kl. 17–20 onsdag 8. september og fagverksted kl. 09.00–14.00 torsdag 9. september. 

Påmelding til Kif-komiteens sekretariat: kif@hkdir.no innen 25. august 2026.

Her kan du lese mer om Kif-komiteen