Ressursbank for likestilling i forskning

Litteraturliste

Del Del på FacebookTwitter

Denne litteraturlista inneholder publikasjoner som omhandler kjønn og likestilling i forskning, samt ungdoms interesser og resultater i realfag. Publikasjonene på litteraturlista omhandler norske forhold og har tyngdepunkt i perioden fra 1980-tallet og fram til i dag. Det er kun et begrenset omfang av ”grått” materiale som arbeidsnotater, prosjektbeskrivelser, handlingsplaner, pressemeldinger, høringsuttalelser, forarbeider eller artikler fra dags- og ukepressen.
Lista oppdateres kontinuerlig.

Artikler i tidsskrifter, bokkapitler

Aksnes, D. W., Rørstad, K., Piro, F., Sivertsen, G. (2011). Are female researchers less cited? A large-scale study of Norwegian scientists. Journal of the American Society for Information Science and Technology. Volume 62, Issue 4, s. 628–636
Les mer hos NIFU

Annfelt, T. & Imsen, G. (red.) (1992). Utdanningskultur og kjønn. Dragvoll: Senter for kvinneforskning, Universitetet i Trondheim. Sidetall: VIII, 205 s.: ill. I serie: Skriftserie / Senter for kvinneforskning, Universitetet i Trondheim – AVH; 3/92

Bermann, T. (1984). Rekruttering og organisering: Diskusjon – eksempler – politikk. Nytt om kvinneforskning, 8, nr 4, s. 34-37
Bestill artikkelen fra KILDEN

Eeg-Henriksen, F. (1989). Må vi vente til barna blir store?: Refleksjoner rundt en rapport om kvinner som vitenskapelige produsenter. Nytt om kvinneforskning, 13, nr 1, s. 28-34
Bestill artikkelen fra KILDEN

Eeg-Henriksen, F. (1985). ”Harde” kvinner i ”myke” realfag? Nytt om kvinneforskning, 9, nr. 5, s. 25-34
Bestill artikkelen fra KILDEN

Eeg-Henriksen, F. (1985). The Role of women in higher education. The case of Norway. Oslo. Sidetall: 159 s. I serie: Notat / NAVF's utredningsinstitutt; 8/85

Egeland, C. (2001). Akademia, kønsbarriereproblemets ugyldighed og kønsforskellens monstrøsitet. Kvinder, Køn & Forskning, 10, nr. 4

Egeland, C. (2001). Bergklättrerskan och de militanta lesbiska feministerna. Om könsbarriärer och jämställdhet inom akademin. Kvinnovetenskaplig Tidskrift, 22, nr. 1, s. 53-67

Egeland, C. (1999). Problemet som ikke (vil) finnes. Kvinneforskning, 23, nr. 1, s. 80-88: ill.
Bestill artikkelen fra KILDEN

Ellingseter, A., Noack, T. & Rønsen, M. (1993). Hvor likestilte er menn og kvinner blitt? Utdanning, arbeid og inntekt. Samfunnsspeilet, nr. 1, s. 2-9

Eriksen, T. R. (2004). Gendered professional identity and professional knowledge in female health education - put into perspective by a follow-up study (1987-2002). NORA: Nordic Journal for Women's Studies, 12(1), s. 20-30

Fjær, S. (red.) (2003). Kvinners fortellinger: om å etablere seg profesjonelt i akademia: 8. mars 2003 ved Universitetet i Bergen. [Bergen]: Universitetet i Bergen, Senter for kvinne- og kjønnsforskning. Sidetall: 15 bl. I serie: SKOK-notat, 1-2003.
Noter: Spisstittel: Kvinners fortellinger - om profesjonalitet og akademisk liv.

Fürst, E. L. (1988). Kvinner i Akademia – inntrengere i en mannskultur. Forskerforum, 20, nr 2, s. 26-27, 31: ill.

Fürst, E. L. (1987). Universitetet – en mannsbastion?. Nytt om kvinneforskning, 11, nr. 4, s. 42-47
Bestill artikkelen fra KILDEN

Gornitzka, N. (1981). Kvinner i forskningssystemet ved inngangen til 1980- årene. En utredning for NAVFs likestillingsutvalg. I: Innstillingen til NAVFs styre: Kvinner og forskning. Hva kan NAVF gjøre?

Gressgård, R. (2014). Å stange hodet i veggen: Mikroaggresjon i akademia. Nytt norsk tidsskrift31, nr. 4. Oslo: Universitetsforlaget, s. 17–29
Les mer hos Nytt norsk tidsskrift

Halsaa, B. (2004). Bed of Roses: Academic Feminism 1880-1980. In: H. Rømer Christensen, B. Halsaa & A. Saarinen (eds.), Crossing Borders: Re-mapping Women's Movements at the Turn of the 21st Century (pp. 81-99). Odense: University Press of Southern Denmark

Hertzberg, A. et al. (1991). Forskningsledelse – noe for kvinner?. Nytt om kvinneforskning, 15, nr 2, s. 4-14
Bestill artikkelen fra KILDEN

Haavind, H. (1997). Den første utredningen om kvinneforskningens muligheter og ambisjoner i de samfunnsvitenskapelige fag. Kvinneforskning, 21, nr. 3-4, s. 8-13
Bestill artikkelen fra KILDEN

Haavind, H. (1986). Kvinner i naturvitenskapelig forskning – banebrytere eller gratispassasjerer?. Nytt om kvinneforskning, 10, nr 4, s. 4-11
Bestill artikkelen fra KILDEN

Jacobsen, K. D. (1989). Motmelding om norsk forskningspolitikk. Nytt om kvinneforskning, 13, nr 1, s. 8-10
Bestill artikkelen fra KILDEN

Kaul, H. (1998). Hvorfor kvinner i Akademia? Kvinneforskning, 22, nr 1, s. 26-36: ill.
Bestill artikkelen fra KILDEN

Krokan, L. & Sæterdal, A. (1981). Kvinner og forskning. Nytt om kvinneforskning, 5, nr 1, s. 21-25
Bestill artikkelen fra KILDEN

Kyvik, S. & Bentley, P. J. (2013). "Individual Differences in Faculty Research Time Allocations Across 13 Countires". Research in Higher Education 54(3), s. 329-348
Last ned artikkelen hos NIFU

Kyvik, S. & Teigen, M. (1996). Child Care, Research Collaboration and Gender Differences in Scientific Productivity. Science, Technology & Human Values, 21, nr. 1, s. 54-71

Kyvik, S. & Teigen, M. (1994). Likestilling på universitetet: En undersøkelse av kvinnelige og mannlige forskere. Oslo: Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning. Sidetall: 86, 12 s.: diagr. I serie: Rapport / Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning; 1/94

Kyvik, S. & Tvede, O. (1994). Mobilitetsmønstre blant norske forskere. Oslo: Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning. Sidetall: 136 s.: diagr. I serie: Rapport / Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning; 14/94

Kyvik, S. (1990). Motherhood and scientific productivity. Social Studies of Science, 20, No. 1, s. 149-160

Lagesen, V. A. (2005). Fra firkanter til rundinger? Produksjon av feministisk teknologipolitikk i en kampanje for å rekruttere jenter til datastudier. Kvinneforskning, nr. 1/05, 21 s.
Les mer hos KILDEN

Lindahl, A. K. (1984). Lege-kvinner, forskning og mannsdominans. Nytt om kvinneforskning, 8, nr 4, s. 15-17
Bestill artikkelen fra KILDEN

Lippe, G. V. D. (1997). Gender discrimination in the Norwegian academia: A hidden male game or an inspiration for postmodern feminist praxis?. Critical postmodernism in human movement, physical education, and sport. S. 27-37

Ljunggren, E. og Kvidal, T. (2012). Implementing “a Gender Perspective” in an Innovation Policy Programme - More Innovation or ambivalence and uncertainty?. Promoting Innovation. Policies, practices and procedures. VINNOVA Report 2012:08
Les mer hos VINNOVA

Mastekaasa, A. & Smeby, J. C. (2005). Educational choice and persistence in male and female dominated fields. Oslo: Høgskolen i Oslo. Sidetall: 21 s.
Noter: SPS arbeidsnotat/workingpaper; 03/05
Les om artikkelen hos Springer

Mastekaasa, A. (2005). Gender Differences in Educational Attainment. The Case of Doctoral Degrees in Norway. British Journal of Sociology of Education, 26(3), s. 375-394
Les mer om artikkelen i ERIC

Mastekaasa, A. & Hansen, M. N. (2003). Kjønnsforskjeller i rekruttering til forskning: Likestilling eller diskriminering. Søkelys på arbeidsmarkedet, 20, s. 223-228

Mjelde, L. (2004). Women and apprenticeship: Industrial, technological skilling and gendering changes in the printing industry in Norway. In: A. Lindgren & A. Heikkinen (eds.), Social competences in vocational and continuing education (pp. 119-138). Bern: Peter Lang

Nielsen, H. B., & Rudberg, M. (2000). Gender, love and education in three generations - The way out and up. European Journal of Women's Studies, 7(4), s. 423-453

Njølstad, I. (2003). Er kvinner underrepresentert i medisinske forskningsprosjekter?. Tidsskrift for Den norske legeforening, 123, nr 1, s. 22-25

Nordli, H. (1998). From "Spice Girls" to cyber girls? The role of educational strategies in the construction of computer-enthusiastic girls in Norway. Trondheim: Senter for teknologi og samfunn, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Pedersen, T. B. (1994). Vil Akademia ha flere kvinner? Nytt om kvinneforskning, 18, nr 3, s. 5-20
Bestill artikkelen fra KILDEN

Piro, F. N., Aksnes, D. W. og Rørstad, K. (2013). A macro analysis of productivity differences across fields: Challenges in the measurement of scientific publishing. Journal of the American Society for Information Science and Technology, Volume 64, Issue 2, pages 307–320, February 2013
Les mer og last ned artikkelen hos NIFU

Rogg, E. (2004). Kvinnelig professor – ”den andre” i akademia?. Det akademiske feltet møter likestillingen. Sosiologisk tidsskrift, 12, nr 3

Rogg, E. (2003). Kjønnsdiskriminering og kvinnelige akademikeres mestringsstrategier i Akademia. Naisutkimus-Kvinnoforskning nr 2

Rogg, E. (2001). Passion and Pain in Academia. Nora, 9, no. 3

Rogg, E. (1997). Kvinner i Akademia: en trussel mot vitenskapens autonomi og selvforståelse?. Kvinneforskning, 21, nr 3-4, s. 31-37
Bestill artikkelen fra KILDEN

Reubena, E., Sapienzab, P. & Zingales, L. (2014). How stereotypes impair women’s careers in science. PNAS, 111 nr. 12, s 4403–4408
Les mer og last ned artikkelen hos forskning.no

Rønning, A. H. (2000). Gender, culture and powersharing in the Academy. In: M.-L. Kearney (ed.), Women, power and the Academy: From rhetoric to reality (pp. 99-109). Paris: UNESCO

Røthing, Å. (2012) Rettferdige tiltak for kjønnsbalanse. Tidsskrift for samfunnsforskning nr.2/2012 s. 233-242. Oslo: Universitetsforlaget.
Les mer hos Institutt for samfunnsforskning

Schlichting, E., Nielsen, H. B., Fosså, S. D. & Aasland, O. G. (2007). Kvinners karriereutvikling i klinisk akademisk medisin. Tidsskrift for Den norske legeforening, 127: 2109-12. Sidetall: 133 s.: diagr.
Les artikkelen hos Tidsskrift for Den norske legeforening

Schreiner, C. (2008). Noen realist som passer for meg? Ungdoms valg av utdanning og yrke. KIMEN 1/2008, Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo

Schreiner, C., Henriksen, E. K., Sjaastad, J., Jensen, F. og Løken, M. (2010). Vilje-con-valg: Valg og bortvalg av realfag i høyere utdanning. KIMEN 2/2010. Naturfagsenteret, Oslo.

Schreiner, C. and Sjøberg, S. (2008). Hvorfor velge matematikk når man kan velge noe meningsfullt? In Jørgensen S.R. and Newth, E. Matematikk med din glede. Gyldendal akademisk

Seierstad, C. & Healy, G. (2012). Women’s equality in the Scandinavian academy: a distant dream? Work, Employment & Society. Volume 26: 296-313.
Les mer hos KILDEN

Sinnes, A. (2006). Three approaches to gender equity in science education. Nordina, 3, s. 72-83

Skjelmo, R. H. (2012). Fleksibilisering og femininisering i høyere utdanning: eksemplet desentralisert lærerutdanning. Uniped Tidsskrift for universitets-og høyskolepedagogikk, 35, nr 3. 

Skog, B. (1996). Koden i akademia – kvinnene i glasstigen. Informasjon for Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, 1, nr 1
Noter: Kronikk.
Les artikkelen hos NTNU

Skrede, K. (2002). Towards gender equality in Norway's young generations?. In: J. Carling (ed.), Nordic demography: Trends and differentials (pp. 191-218). Oslo: Unipub Nordic Demographic Society

Skaalvik, S. & Skaalvik, E. M. (2004). Gender differences in Math and verbal self-concept, performance expectations, and motivation. Sex Roles, 50(3-4), s. 241-252

Smeby, J. C. (2000). Same-gender relationships in graduate supervision. Higher Education, 40(1), s. 53-67

Støren, L. A. & Arnesen C. Å. (2007). Women's and men's choice of higher education – what explains the persistent sex segregation in Norway? Studies in Higher Education, 32(2), 253-275.
Les sammendrag

Sumer, S. (1998). Incongruent modernities: A comparative study of higher educated women from urban Turkey and Norway. Acta Sociologica, 41(2), s. 115-129

Sørhaug, T. & Solheim, J. (1987). ”Hvis du ikke har vært her før, har du ikke noe her å gjøre”. Samtiden, 3, s. 2-8

Soerlie, V., Talseth, A. G., & Norberg, A. (1997). Male nurses - Reasons for entering and experiences of being in the profession. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 11(2), s. 113-118
Les sammendrag her

Teigen, K. (1998). Kjønnssegregering i universitetssektoren 1965-1995. Oslo: Norsk institutt for studier av forskning og utdanning. Sidetall: 56 s.: diagr. I serie: NIFU skriftserie; 10/98

Teigen, M. (2000). Likestilling som legitimitetsstrategi: Rekrutteringsnormer og likestillingspolitikk ved NTNU. Sosiologisk tidsskrift, 8, nr 2, s. 125-147

Thagaard, T. (1987). Kvinner i forskningen: Om kjønnsforskjeller i publiseringsaktivitet. Tidsskrift for samfunnsforskning, 1 bd, 28, s. 72-86

Tveit, R. (1995). Forskning eller familie – kvinners vonde valg?. UiB-magasinet, 3, s. 22-25: ill.
Noter: Intervju med Helga Refsum og Kristin Guldbrandsen Frøysa

Valestrand, H. (1999). Kvinneforskning og kvinner i forskning i samfunnsvitenskapene. Ottar, nr 3 = Nr 226, s. 9-17

Woon, L. L. (2004). Forslag til handlingsrettet likestilling ved Universitetet i Oslo. Kirke og Kultur, nr 3/2004

Østby, G., Strand, H., Nordås, R. & Gleditsch N.P. (2013). Gender gap or gender bias in peace research? Publication patterns and citation rates for Journal of Peace Research, 1983–2008. International Studies Perspectives, 14, nr. 4, s. 493–506
Les mer hos International Studies Perspectives

Ås, B. (1987). Hvis en ikke er forut for sin tid kommer ens tid aldri. Nytt om kvinneforskning, 11, nr 4, s. 48-57
Bestill artikkelen fra KILDEN

Bøker

Arnesen, A. (1990). Kjønns- og likestillingsperspektiv i utdanningsforskningen. Oslo: Likestillingssekretariatet, Utdannings- og forskningsdepartementet. Sidetall: 126 s.

Corneliussen, H. (2012). Gender-Technology Relations: Exploring Stability and Change. England: Palgrave Macmillan
Les mer hos På Høyden: – Statistikken lyver om kvinner i IKT
Bestill boka

Fürst, E. L. (1988). Kvinner i Akademia – inntrengere i en mannskultur? Om ansettelsesprosessen ved universitet og distriktshøgskoler. Oslo: NAVFs sekretariat for kvinneforskning. Sidetall: 148 s.

Halsaa, B. & Holter, H. (red.) (1996). Hun og han: Kjønn i forskning og politikk. Oslo: Pax. Sidetall: 294 s.: fig. I serie: En Pax-bok

Holgersen, G. (1984). Likestillingsloven: Særlig om lovens anvendelse i utdanning og næringsliv. Bergen: Universitetsforlaget. Sidetall: 234 s.

Jahr, E. H. (2006). Clara Holst: Kvinnelig pionér i akademia i Norge. Oslo: Novus. Sidetall: 240 s.
Les mer om boka hos KILDEN

Komité for integreringstiltak - Kvinner i forskning. Gerd Bjørhovde (leder), Ryste, M. E. & Rustad, L. M. (red.). (2010). Talenter på spill – eksempler på god forskningsledelse. Oslo: Komiteen
Les om håndboka hos Ressursbanken
Last ned håndboka hos Ressursbanken

Kyvik, S. (1991). Gender and productivity. Productivity in Academia: Scientific publishing at Norwegian universities. Oslo: Rådet for samfunnsvitenskapelig forskning, NAVF: Universitetsforlaget. Sidetall: 256, 8 s.: fig. I serie: Studier i jus og samfunnsvitenskap, 5. S. 186-224
Noter: Rev. utg. av forfatterens avhandling fra Universitetet i Trondheim, 1990, med tittel: Scientific publishing and productivity at Norwegian universities

Lie, S. S. & Rørslett, M. B. (red.) (1995). Alma Maters døtre. Et århundre med kvinner i akademisk utdanning. Oslo: Pax. Sidetall: 240 s., pl.: ill. I serie: En Pax-bok. En antologi.
Noter: To av bidragene presenterer resultater fra empiriske studier: Fürst (1988) Kvinner i Akademia og Thagaard (1991, 1994, 1994)

Lie, S. S. et al. (eds.) (1994). The Gender gap in higher education. London: Kogan Page. Sidetall: x, 250 s.: ill. I serie: World yearbook of education

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. (1990). Enslige svaler i norsk forskning? Kvinner i medisinsk, naturvitenskapelig og teknologisk forskning i universitets- og høgskolesektoren 1974-1987. Oslo: Norges allmenvitenskapelige forskningsråd: Norges teknisk-naturvitenskapelige forskningsråd. Sidetall: 108 s.: fig.

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. Sekretariatet for kvinneforskning. (1985). NAVFs støtte til kvinnelige forskere og kvinneforskningen: Oppgaver og organisering etter 1986. Oslo. Sidetall: 151 s.: diagr. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning; 5/85

Rørslett, M. B. & Lie, S. S. (1984). På solsiden: Kvinners kamp for kunnskap, hvor førte den hen?. Oslo: Cammermeyer. Sidetall: 174 s.: ill.

Sangolt, L. (red.) (2005). Minervas døtre: Organisering av kvinnelige akademikere 1882-2005. [Bergen]: Sigma. Sidetall: 255 s. ill.
Noter: "'Minervas Døtre' er blitt til for å markere 70-årsjubileet for Norske Kvinnelige Akademikere, Bergen Krets og samtidig 85-årsjubileet for Norske Kvinnelige Akademikere (NKA)"
Les mer om boka i På Høyden: Løfter frem kvinnelige banebrytere

Skjeie, H. & Teigen, M. (2003). Menn imellom: Mannsdominans og likestillingspolitikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. Sidetall: 246 s.: ill.
Noter: På omslaget: Makt- og demokratiutredningen 1998-2003

Sørensen, K .H., Faulkner, W.,  Rommes. E. (2012). Techologies of inclusion: gender in the information society. Trondheim: Tapir Akademisk Forla. Sidetall: 300 s.
Les mer på KILDEN

Universitetet i Oslo. Likestillingsutvalget. (1984). Kvinner på universitetet 100 år. Oslo: Universitetet i Oslo. Sidetall: iii, 381 s.

Doktoravhandlinger

Bøe, M. V. (2012) What's in it for me? : Norwegian students' choices of post-compulsory science in an expectancy-value perspective. Oslo: Universitetet Oslo.
Noter: Avhandling (Ph.d) - Universitetet i Oslo
Les mer hos KILDEN

Fjærtoft, R. Røhme (2014). Multiple job holding and Labour decisions among Norwegian Medical doctors. Oslo: Universitetet i Oslo
Les mer på forskning.no

Karlsen, H. (2012). Not so unconventional after all : a quantitative study of men in care-oriented study programmes and professional occupations in Norway. Oslo: Oslo and Akerhus university College.
Noter: Avhandling (ph.d) - Høgskolen i Oslo og Akerhus.
Les mer hos KILDEN

Lagesen, V. A. (2005). Extreme make-over? The making of gender and computer science. [Trondheim]: Department of Interdisciplinary Studies of Culture, Faculty of Arts, Norwegian University of Science and Technology. Sidetall: X, 285, 5, 2 s. ill.
Noter: Avhandling (Ph.d.) - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Les mer hos KILDEN

Lykknes, A. (2005). Ellen Gleditsch: professor, radiochemist, and mentor. Trondheim: Norwegian University of Science and Technology, Faculty of Science and Technology, Department of Chemistry. Sidetall: 1 b. (flere pag.) ill.
Noter: Delvis opptrykk av artikler. Avhandling (Ph.d.) - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim
Les mer hos KILDEN

Nilsen, A. (1992). Women's ways of "careering": a life course approach to the occupational careers of three cohorts of engineers and teachers. [Bergen]: Department of Sociology, University of Bergen. Sidetall: 1 b. (flere pag.) ill.
Noter: Avhandling (dr. philos.) - Universitetet i Bergen.
Se: Innholdsfortegnelse

Schreiner, C. (2006). Exploring a ROSE-garden: Norwegian youth's orientations towards science - seen as signs of late modern identities: based on ROSE (The Relevance of Science Education), a comparative study of 15 year old students' perceptions of science and science education. [Oslo]: Department of Teacher Education and School Development, Faculty of Education, University of Oslo Unipub. Sidetall: 315 s. ill.
Noter: Avhandling (dr. scient.) - Universitetet i Oslo
Last ned hele avhandlingen hos Universitetet i Oslo

Seierstad, C. (2011). Exploring the Norwegian paradox of vertical sex segregation: Strategies and experiences in politics, academia and company boards. London: University of London.
Les mer og last ned avhandlingen på Seierstads hjemmeside

Forskningsrapporter og offentlige utredninger

Arnesen, C. Å. (2010). Åtte år ut i karriereløpet - har mennene løpt fra kvinnene? En analyse av høyere grads kandidater som avsluttet utdanningen våren 2000. Oslo: NIFU STEP. I serie: Skriftserie / NIFU STEP; 10/2010
Les hele publikasjonen hos NIFU

Becken, L-E. & Eriksen, I. (2013). Kvinner i realfag: En evaluering av insentivordningen for kvinner i høyere stillinger i MNT-fag. Rapport 2013-10. Proba samfunnsanalyse

Berg,C. Edén, S., Heimann, S., Peixoto, A.,Silander, C. Turner, D.& Wyndhamn A.(2012). Jämställda fakulteter? En studie av arbetsfördelning och normer hos lärare och forskare vid två fakulteter vid Göteborgs universitet.
Les rapporten 

Bjørkeng, B. (2011). Jenter og realfag i videregående opplæring. Rapporter 3/2011, Statistisk sentralbyrå, januar 2011
Les rapporten

Brandt, E., Olsen, T. B. & Vabø, A. (2002). Kjønn og forskning i Norge. Oslo: Norsk institutt for studier av forskning og utdanning. Sidetall: 142 s.: diagr. I serie: NIFU skriftserie, nr 15/2002
Les mer om publikasjonen hos NIFU

Byberg, I. H. (2002). Immigrant women in Norway: A  summary of findings on demography, education, labour and income. Oslo: Statistisk sentralbyrå

Det norske universitetsråd. (1996). Kvinner i høgre utdanning: Noen tall. Bergen: Det norske universitetsråd. Sidetall: 25 bl.: ill. I serie: Rapport / Det norske universitetsråd; 2/96

Egeland, C., Tømte, C. og Gunnes, H. (2013). Historie – et guttefag? En undersøkelse av kjønnsubalansen ved Seksjon for historie, Institutt for arkeologi, konservering og historie, Universitetet i Oslo. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet, AFI-rapport 2013:4
Last ned hele rapporten hos AFI
Les mer om rapporten i Magasinet

Egeland, C., Bergene, A.C. (2012) Tidsbruk, arbeidstid og konflikt i den norske universitets- og høgskolesektoren. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet. AFI-Rapport, r2012:1.
Les mer og last ned rapporten hos AFI

Fenstad, G. et al. (1981). Spørsmål om fortrinnsrett for kvalifiserte kvinnelige søkere ved tilsetting i vitenskapelige stillinger: Komitéinnstilling av 25. mai 1981. Oslo: Universitetet i Oslo. Sidetall: 59 s.

Gjertsen, H. & Olsen, T. (2012). Menn i omsorgsyrker - Hvordan lykkes med å rekruttere og beholde menn i omsorgstjenestene?, NF-rapport 8/2012
Les mer hos forskning.no
Last ned rapporten

Gunnes, H. & Hovdhaugen, E. (2008). Karriereløp i akademia: Statistikkgrunnlag utarbeidet for Komité for integreringstiltak - Kvinner i forskning. NIFU STEP, rapport 19/2008
Les hele publikasjonen hos NIFU

Gunnes, H. et al. (2007). Forskerrekruttering i Norge - status og komparative perspektiver. NIFU STEP, rapport 2/2007
Les rapporten hos NIFU

Hjelseth, A. (1995). Doktorgradskandidater ved AVH: Problemer og mulige tiltak. Dragvoll: ALLFORSK, Senter for samfunnsforskning (SESAM). Sidetall: 85 s.

Hovdhaugen, E., Frøseth, M. W. & Aamodt, P. O. (2010). Fullføring og frafall på hovedfag og mastergrad. En sammenligning av kullene som begynte i 1999 og 2003. Oslo: NIFU STEP. I serie: Skriftserie / NIFU STEP; 5/2010
Les hele publikasjonen hos NIFU

Hovdhaugen, E., Kyvik, S. & Olsen, T. B. (2004). Kvinner og menn - like muligheter? Om kvinners og menns karriereveier i akademia. Oslo: NIFU STEP. Sidetall: 78 s.: ill. I serie: Skriftserie / NIFU STEP; 25/2004
Les hele publikasjonen hos NIFU

Ibenholt, T. & Vemundvik, S. (2006). Likestilling i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. Oslo: Statskonsult. Sidetall: 37 bl. fig. I serie: Rapport (Statskonsult), 2006:17
Les hele publikasjonen hos Direktoratet for forvaltning og IKT

Iversen, A. (1996). Kvinnelige doktorgradsstipendiater: Strukturelle og kulturelle barrierer. Dragvoll: ALLFORSK, Senter for Samfunnsforskning. Sidetall: VI, 67 s.

Jarneving, Bo (2013). Genus, produktivitet och samarbete: En rapport från bibliometrifunktionen. Göteborg: Göteborgs universitet

Karlsen, H. (2011) Klar for arbeidslivet? Oslo: NIFU
Les mer og last ned rapporten hos NIFU

Komité for integreringstiltak - Kvinner i forskning. Gerd Bjørhovde (leder). (2008). Nasjonal satsing på integrering av kvinner i forskning: Utfordringer og muligheter 2008-2010. Oslo: Komiteen
Les om rapporten hos Ressursbanken
Les hele rapporten hos Ressursbanken

Komité for integreringstiltak - Kvinner i forskning. Kari Melby (leder). (2007). Kjønnsbalanse i akademia - gylne muligheter: Sluttrapport fra Komité for integreringstiltak - kvinner i forskning 2004-2006. Oslo: Komiteen. Sidetall: 65 s. ill.
Last ned hele rapporten hos Ressursbanken
Les mer om rapporten i Magasinet: Økonomisk premiering ved ansettelse av kvinner

Komité for kjønnsbalanse i forskning (Kif-komiteen). Gerd Bjørhovde (leder). Bergman S. (red.). (2013). Norden – et steg nærmere kjønnsbalanse i forskning? Fellesnordiske strategier og tiltak for å bedre kjønnsbalansen blant forskere i akademia. TemaNord 2013:513. Nordisk ministerråd 2013
Last ned hele rapporten hos Norden.org
Les mer om rapporten i Magasinet

Komité for kjønnsbalanse i forskning (Kif-komiteen). Gerd Bjørhovde (leder). (2012). Styrk satsingen. Videreføring av Kif-komiteens arbeid etter 2013. Oslo: Komiteen
Last ned hele rapporten hos Ressursbanken
Les mer om rapporten i Magasinet

Komité for kjønnsbalanse i forskning (Kif-komiteen). Gerd Bjørhovde (leder). Fjellro, R. (red.). (2011). Fremtidsdrømmer. Råd om kjønnsbalanserte studievalg. Oslo: Komiteen
Last ned hele heftet hos Ressursbanken
Bestill heftet eller les mer i Magasinet

Kvande, E. (1982). Kvinner og høgere teknisk utdanning. Delrapport: Rekruttering og rekrutteringstiltak. Trondheim: Universitetet i Trondheim, Norges tekniske høgskole, Studieadministrasjonen: IFIM, Institutt for industriell miljøforskning tilsluttet SINTEF

Kyvik, S., Olsen, T. B. & Hovdhaugen, E. (2003). Opprykk til professor: Kompetanse eller konkurranse?. Oslo: Norsk institutt for studier av forskning og utdanning. Sidetall: 156 s.: ill. I serie: Rapport / Norsk institutt for studier av forskning og utdanning; 4/2003

Kyvik, S. & Voje, K. (1984). Rekruttering til forskning: En undersøkelse av veiledningssituasjon, forskningsvilkår, faglig virksomhet og framtidsplaner blant stipendiater og vitenskapelige assistenter ved universitetene. [Oslo]. Sidetall: 130 s.: fig. I serie: Melding / NAVFs utredningsinstitutt; 1984:3
Noter: Delrapport fra prosjektet Forskning ved universitetene, 5

Lappegård, T. (2002). Education attainment and fertility pattern among Norwegian women. Oslo: Statistics Norway

Levold, N. (1988). Vitenskapelig publisering blant kvinnelige og mannlige universitetsforskere. Oslo. Sidetall: 115 s.: diagr. I serie: Melding / NAVF's utredningsinstitutt; 1988:2 Utredninger om forskning og høyere utdanning

Lexow, J. (1998). Education inventory on mainstreaming gender equality: overall report: final draft. Oslo: Nordic consulting group

Lexow, J. (1998). Education inventory on mainstreaming gender equality: overall report:  part two:  appendices. Oslo: Nordic consulting group

Løvbak, H. E. og Holter, Ø. G. (2012). Kjønn og karriere. En rapport om kvinners karriereutvikling med utgangspunkt i mentorprogrammet ved Universitetet i Oslo. Senter or tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo
Les mer og last ned rapporten hos UiO
Les mer om rapporten i Magasinet

Manger, T. (1997). Gender differences in mathematical achievement among Norwegian elementary school students: mean differences, subskill differences, and relationships to mathematics self-concept and spatial visualization. Bergen: Department of Psychosocial Science, Faculty of Psychology, University of Bergen

Manuh, T. (2010). Gender Mainstreaming in the NUFU Programme. University of Ghana. SIU report series
Les mer og last ned rapporten hos SIU

Norges forskningsråd. (2009). Likestilling i forskning – hva fungerer? En analyse av tildelingsprosessene i Forskningsrådets kvalitetssatsinger YFF, SFF og SFI. Oslo, mars 2009: Norges forskningsråd. Sidetall: 37
Last ned rapporten her
Les mer hos Forskningsrådet

Norges forskningsråd. (2002). Kvinner i forskning fra kvotering til integrering. Oslo: Norges forskningsråd, Området for strategi. Sidetall: 169 s.: diagr.
Last ned rapporten her

Næss, T. (2013). Søkning til høyere utdanning: Hovedmønstre 2000-2012. NIFU-rapport 28-2013 
Last ned rapporten hos NIFU

Olsen, T. B. (2006). Noen er innom, få blir, enkelte når til topps: En statistisk undersøkelse av høytutdannedes karriere ved forskningsinstitusjonene. Oslo: NIFU STEP. Sidetall: 55 s. ill. Noter: Dokumentet er del av serien Arbeidsnotat (NIFU STEP), bind nr; 10/2006
Last ned hele arbeidsnotatet hos NIFU

Pedersen, K. R. (1997). Rekruttering av kvinnelige forskere: Endringer og karriereveier de siste 20 år. Oslo: Norsk institutt for studier av forskning og utdanning. Sidetall: 104 s.: fig., tab. I serie: NIFU skriftserie; 21/97

Piene, E. (1988). Vilkår og verdier: Om kvinner og menn i informasjonsteknologisk orientert forskning. Trondheim. Sidetall: v, 143 s. I serie: Senter for teknologi og samfunn-rapport; 7
Noter: Opprinnelig forfatterens hovedoppgave, Universitetet i Trondheim

Reisel, L. og Brekke, I. (2013). Kjønnssegregering i utdanning og arbeidsliv. Status og årsaker. Rapport (2013:004). Oslo: Institutt for samfunnsforskning
Last ned hele rapporten hos Institutt for samfunnsforskning

Rogg, E. (2003). Lyst, lidelse og legitimitet – Om kjønnsmakt og likestilling i Akademia. Oslo: Makt- og demokratiutredningen 1998-2003. Sidetall: 96 s.: ill. I serie: Rapportserien / Makt- og demokratiutredningen 1998-2003, nr 63, juni 2003
Les rapporten her

Rogg, E. (2000). Evaluering av forskerutdanningen i samfunnsfag. Oslo: Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Schreiner, C. & Sjøberg, S. (2006). Jeg velger meg naturfag! (Hvem gjør egentlig det?) En studie av ungdoms prioriteringer ved valg av utdanning og yrke. [A study of young people's priorities when choosing an education and a career.] Rapport, Norges forskningsråd

Schwach, V. & Olsen, T. B. (2006). Likestillingsscenarier for UoH-sektoren. Oslo: NIFU STEP. Sidetall: 67 s. diagr.
Noter: Dokumentet er del av serien Arbeidsnotat (NIFU STEP), bind nr; 44/2006
Last ned hele rapporten hos NIFU
Les om rapporten i Magasinet: Ny rapport: Likestillingsscenarier for UoH-sektoren

Schwach, V., Brandt, E. & Vabø, A. (2004). I spennet mellom kvalitet og krav til likestilling: En pilotstudie av forskningsmiljøer med relativt høye andeler kvinner. Oslo: NIFU STEP, Norsk institutt for studier av forskning og utdanning, Senter for innovasjonsforskning, [2004]. Sidetall: 58 s.: fig. I serie: Arbeidsnotat / NIFU STEP; 8/2004

Schwach, V. & Waagene, E. (2010). Faglige verv og oppgaver, karrierehemmende eller karrierefremmende? Oslo: NIFU STEP. I serie: Skriftserie / NIFU STEP; 12/2010
Les hele publikasjonen hos NIFU

Skog, B. & Håskjold, R. (1999). Mentorprosjektet ved NTNU – en evaluering. [Trondheim]: Institutt for sosiologi og statsvitenskap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Sidetall: 40, 18, 14 s.: diagr. I serie: ISS-rapport, nr 56

Skog, B. (1995). Glass-stigen: Familie og karriere på hovedfag. [Trondheim]: Institutt for sosiologi og statsvitenskap, Universitetet i Trondheim. Sidetall: VI, 66 bl. I serie: ISS rapport, nr 43

Skog, B. (1994). Å finne 'koden': Kultur og klasse i akademia. [Trondheim]: Institutt for sosiologi og statsvitenskap, Universitetet i Trondheim. Sidetall: VII, 123, 5, 11 s. I serie: ISS-rapport nr 40

Skolinspektionen (2010). Fysik utan dragningskraft - En kvalitetsgranskning om lusten att lära fysik i grundskolan. Stockholm. Kvalitetsgranskning, Skolinspektionens rapport 8/2010. Diarienummer 40-2009:1000.
Les rapporten her

Solbrekke, K. N. (2004). Status og planer for likestilling i universitets- og høgskolesektoren 2004: En rapport fra Komité for integreringstiltak - Kvinner i forskning.
Noter: Rapporten har et vedlegg med likestillingsoversikter fra alle UoH-institusjoner omtalt i rapporten
Les rapporten her: Status og planer for likestilling i universitets- og høgskolesektoren 2004 (.pdf)
Les vedlegg til rapporten: Institusjonsrapporter (.pdf)

Storvik, Aa. E. (2009). Kvinners karrieremuligheter i forskningsinstituttsektoren. ISF Rapport (2009:010) Oslo: Institutt for samfunnsforskning
Les rapporten hos Insitutt for samfunnsforskning 

Teigen, M. & Jensen, R. S. (1995). Kjønnskvotering i utdanning og arbeidsliv. Oslo: Institutt for samfunnsforskning. Sidetall: 152 s. I serie: Rapport / Institutt for samfunnsforskning; 95:9

Teigen, M. & Tvede, O. (1993). Framtid i forskningen? En undersøkelse av kvinnelige og mannlige forskerrekrutters situasjon og karriereveier. Oslo: NAVFs utredningsinstitutt. Sidetall: 132 s. I serie: Rapport / NAVFs utredningsinstitutt; 6/93

Thorsen, A. T. [2008]. Publiseringssituasjonen ved Det humanistiske fakultet. Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo.
Noter: Rapporten er en analyse av kvinnelige forskeres nivå II-publisering i perioden 2005 til 2007.
Last ned rapporten hos Universitetet i Oslo

Thune, T. & Waagene, E. [2008]. Kvinnerepresentasjon = større arbeidsbelastning?: En undersøkelse om kravet til kvinnerepresentasjon i bedømmelseskomiteer ved universiteter og høgskoler. Oslo: NIFU STEP. I serie: Rapport (NIFU STEP); 38/2008
Last ned rapporten hos NIFU

Tvede, O. [1990]. Nærlys på forskerrekrutteringen: Opplæring, aktiviteter og forskningsforhold. Oslo: NAVFs utredningsinstitutt, Sidetall: 101 s. I serie: Rapport / NAVFs utredningsinstitutt; 1/90

Tvede, O. & Sarpebakken, B. (1998). Rekruttering til norsk forskning: Status og behovsanslag mot år 2015. Oslo: Norsk institutt for studier av forskning og utdanning. Sidetall: 206 s.: diagr. I serie: Rapport / Norsk institutt for studier av forskning og utdanning; 13/98

Vabø, A., Gunnes, H., Tømte, C. E. og Bergene, A. C. (2012). Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport. NIFU-rapport 9-2012
Les mer og last ned rapporten hos NIFU
Les om rapporten i Magasinet

Vabø, A. og Ramberg, I. (2009). Arbeidsvilkår i norsk forskning. Oslo: NIFU STEP, Rapport 9/2009.
Les hele publikasjonen hos NIFU

Verstad, B. (2000). Sosialt kjønn, kognitive prosesser og kollektive kart i forskningen: Tematisk utgangspunkt i diskusjonene om Elisabeth Fürsts rapport: Kvinner i akademia - inntrengere i en mannskultur. Steinkjer: Høgskolen i Nord-Trøndelag. Sidetall: 27 bl.: fig. I serie: Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, nr 97

Waagene, E., Gunnes, H. & Hovdhaugen, E. (2007). Kvinners og menns tidsbruk i akademia. Oslo, NIFU STEP
Noter: Delrapport til prosjektet Norske forskningsvilkår i et internasjonalt perspektiv
Last ned notatet hos NIFU

Konferanse- og seminarrapporter

Auganes, H. G. (1985). Likestilling innen høgre teknisk utdanning : NTHs utvikling og fremtidsplaner. [S.l.]: [s.n.]. Sidetall: [3] bl.: diagr.
Noter: I: Kvinner i teknologiske yrker: Seminar på NTH, 7.-8.10.1985

Bull, T. & Swan, T. (2001). In a different voice?: Kvinners konstruksjon av akademiske lederstillinger. Språk, kön och kultur. Rapport från 4. nordiske konferensen om språk och kön. Göteborg den 6.-7. oktober 2000. Institutionen för svenska språket, Gøteborgs universitet. S. 66-73
Les foredraget hos Universitetet i Tromsø

Harper, A. M. (red.) (1995). Likestillingskonferansen 1995 for universiteter og høgskoler i Norge. [Alta]: Høgskolen i Finnmark. HIF-rapport; 1997:14

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. (2000). Hvordan rekruttere flere kvinner til ledende stillinger innen universitets- og høgskolesektoren. Oslo: Departementet. Sidetall: 14 s.
Noter: Møte om: Kvinner i Akademia: Rapport fra idédugnad 30.08.99
Les om rapporten hos Utdannings- og forskningsdepartementet

Kjelstrup, S. (1986). Hvorfor styrke kvinners deltakelse i teknisk-naturvitenskapelig forskning og industri. [s.l.]: [s.n.]. Sidetall: [7] bl.
Noter: I Kvinner i teknologiske yrker: Seminar på NTH, 7.-8.10.85

Nilsen, M. M. (ed.) (2002). Women in academia: a Nordic perspective: proceedings from the conference in Oslo 7th-9th May 2001. Oslo: NorFa. Sidetall: 52 s.: ill.

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. Sekretariatet for kvinneforskning. (1991). Karriereveier for kvinner i medisinsk forskning: En konferanserapport. Oslo. Sidetall: 59 s.: ill. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning; 2/91

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. Sekretariatet for kvinneforskning. (1988). Rekruttering av kvinner til forskning innen informasjonsteknologi og informatikk: Arbeidsmøte i Trondheim 21. mai 1987. Oslo. Sidetall: 74 s. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning; 1/88

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. Sekretariatet for kvinneforskning. (1988). Rekruttering av kvinner til forskning innen matematikk og fysikk: Arbeidsmøte i Tromsø 28.-29. mai 1988. Oslo. Sidetall: 71 s. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning; 6/88

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. Sekretariatet for kvinneforskning. (1985). Konferanse om "Kvinner i naturvitenskapelig forskning" 23.-24. september 1985, Soria Moria konferansesenter, Voksenkollen, Oslo. Oslo. Sidetall: 140 s.: ill. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning; 6/85

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. Sekretariatet for kvinneforskning. (1984). "Kvinner i medisinsk forskning": 5.-6. november 1984, seminar, Soria Moria konferansesenter, Voksenkollen, Oslo. Oslo. Sidetall: 73 s. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning; 2/85

Norges forskningsråd. (1996). Profesjonalisering av veiledning: Et virkemiddel for likestilling i kunnskapsutviklingen. Rapport fra et seminar på Bårdshaug herregård 6. og 7. november 1995. Oslo. Arbeidsnotat, Sekretariatet for kvinneforskning, 1996:1

Skarsbø, A. M. (red.) (2004). Kvinner i realfagene: Konferanserapport = Women in science: a conference report. Bergen: University of Bergen, Centre for Women's and Gender Research. Sidetall: IV, 125 s.: ill. I serie: Skriftserien / Universitetet i Bergen, Senter for kvinne- og kjønnsforskning, nr 15 

Skeie, S. B. (1992). Seminarrapport om kvinner, karriere og forskning. Meieriposten, 81, nr 15, s. 424-426

Swan, T. (2001). Kvinner, ledelse og språk i akademia. I: C. Henriksen (red.), Sprog og Køn III. Sidetall: 93-102 s.
Noter: Oplæg fra et seminar på RUC 06.11.2001. Roskilde Universitetscenter

Sørhaug, T. (1993). Sånn, ja! Rapport fra en konferanse om matematikk-didaktikk og kvinner i matematiske fag, Kristiansand 8.-10. mai 1992. Arbeidsnotat / Norges forskningsråd, avd. NAVF, Sekretariatet for kvinneforskning; 2/93

Taksdal, A. (red.) (1991). Veiet og funnet for lett, og for tung: Kjønn og vitenskapelig bedømmelse. Rapport fra et seminar i Tromsø 8.-9. mai 1990/ NAVFs sekretariat for kvinneforskning (og) Senter for kvinneforskning, Universitetet i Oslo. Oslo: Sekretariatet: Senteret (Falch hurtigtr.). Sidetall: 77 s. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning; 1/91

Telemark distriktshøgskole. (1982). Seminar om kvinner i forskning og undervisning: Rapport fra likestillingsseminaret, 10. mars 1982. Bø. Sidetall: 111 s.: ill. I serie: Skrifter / Telemark distriktshøgskole; 87
Noter: Har bibliografi

Universitetet i Trondheim. (1994). Likestillingskonferansen for universiteter og høyskoler, Røros 12.-23. september. [Trondheim]: Universitetet

Master- og hovedfagsoppgaver

Berg, C. Aa. (2005). Kvinner i akademia: Kvinners muligheter i det akademiske toppsjiktet. Oslo: C. Aa. Berg. Sidetall: 95 s. ill. Masteroppgave i pedagogikk, Universitetet i Oslo
Last ned oppgaven i DUO

Borkamo, U. (2006). Hvorfor går det så tregt?: En casestudie relatert til skjevheten i akademias kjønnsbalanse. Bodø: [U. Borkamo]. Sidetall: 68 bl. Masteroppgave i sosiologi, Høgskolen i Bodø
Les intervju med Unni Borkamo i Magasinet: Arbeidsfordelingen bremser kvinner

Jensen, F. (2008).Velstand øker avstanden mellom jenter og gutter? En sammenlikning av ungdoms interesser i naturfag på tvers av fire vestlige land, basert på undersøkelsen ROSE (The Relevance of Science Education). Oslo: F. Jensen. Sidetall: 92 s. ill.
Noter: Masteroppgave i naturfagdidaktikk, ILS - Universitetet i Oslo
Last ned oppgaven i DUO

Lie, S. S. (1966). An analysis of Norwegian educational attainment according to place of residence and sex, 1950. Washington, D.C.: The American University, 1966. Sidetall: 210 bl.

Malmin, B., Smith, F. & Hetland, A. (1978). Universitetet for hvem? Om universitetsutdanning i relasjon til demokratisering og likestilling. En drøfting med utgangspunkt i undersøkelsen "Deltidsstudier ved Universitetet i Oslo". Oslo: Universitetet. Sidetall: 133, 49, 67 bl.
Noter: Hovedoppgave i sosialpedagogikk - Universitetet i Oslo

Sørlie, C. (2008). Kvinne- og kjønnsperspektivet i master i rettsvitenskap: En vurdering av integreringen av kvinne- og kjønnsperspektivet i de obligatoriske fag ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Oslo: Avdeling for kvinnerett, Universitetet i Oslo. Sidetall: V, 168 s.
Last ned oppgaven i DUO

Ullah, F. S. (2008). Små kjønnsforskjeller blant ungdom i mindre moderniserte land?: 15-åringers interesser i naturfag på tvers av fire ikke-vestlige land, basert på prosjektet ROSE (The Relevance of Science Education). Oslo: F.S. Ullah. Sidetall: 106 s.: ill.
Noter: Masteroppgave i realfagdidaktikk, ILS - Universitetet i Oslo
Last ned oppgaven i DUO

Waagene, E. (2007). Rekruttering til vitenskapelige stillinger i det norske akademia: Betydningen av barn og sosial bakgrunn for kvinner og menn. Oslo: E. Waagene
Noter: Masteroppgave i sosiologi - Universitetet i Oslo
Last ned oppgaven hos DUO

Diverse

Busch, T., Fallan, L. & Pettersen, A. (1998). Gender differences in self-efficacy, goal commitment, organizational commitment and job satisfaction among university faculty. Trondheim: Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for økonomisk-administrativ utdanning. Sidetall: 17 bl. I serie: TØH-serien; 1998:9

Krogseng, L. K. (2001). Evaluering av mentorprosjektet ved Universitetet i Tromsø. Tromsø: Universitetet i Tromsø.

Kunnskapsdepartementet (2010). Realfag for framtida: Strategi for styrking av realfagene 2010-2014. Kunnskapsdepartementet.
Les om strategien og last den ned hos Kunnskapsdepartementet

Levold, N. (1999). Å ”gjøre” kjønn i akademia: Domestisering av en informasjonsteknologisk forskerposisjon. Trondheim: Senter for teknologi og samfunn, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Sidetall: 26 s. I serie: STS-arbeidsnotat; 4/99

Norges allmenvitenskapelige forskningsråd. Sekretariatet for kvinneforskning. (1986). Kvinner i naturvitenskapelig og teknologisk forskning: Presentasjoner av navn, institusjon og forskningsområde. Oslo. Sidetall: 53 s. I serie: Arbeidsnotat / NAVFs sekretariat for kvinneforskning og kvinner i forskning; 1/87

Universitetet i Bergen. Likestillingskomiteen. (1980). Likestillingsloven og dens konsekvenser for universiteter og høgskoler. Bergen: Universitetet


Denne siden ble sist oppdatert 14.04.2014.

Del Del på FacebookTwitter

Andre kilder

Se også oversikt over bibliotektjenester, samlinger, arkiver og faglige ressurser hos KILDEN Informasjonssenter for kjønnsforskning.
Har du innspill til litteraturlista? Send en e-post til KILDEN

Eksterne lenker

KILDEN Informasjonssenter for kjønnsforskning

(kilden.forskningsradet.no)

KILDEN Universitets og høgskolerådet
Ressursbanken er utarbeidet av KILDEN for Komité for kjønnsbalanse i forskning (Kif), sekretariat: Universitets- og høgskolerådet.